W 2017 roku dzięki interwencjom Straży Miejskiej z częstochowskich ulic zniknęło 80 „wraków”, a do połowy maja 2018 roku zwolniło się już 94 miejsc parkingowych. To efekt pracy częstochowskich strażników miejskich.
Częstochowscy strażnicy miejscy w 2017 roku podjęli 80 interwencji wobec właścicieli aut, które były długotrwale nieużywane i spełniały wymogi tzw. „wraków”. Tym samym mieszkańcom częstochowskich dzielnic przybyło w poprzednim roku 80 miejsc parkingowych, które dotychczas były stale blokowane przez nieużywane samochody.
W 2018 roku częstochowscy strażnicy miejscy podjęli do 16 maja już 94 interwencje wobec właścicieli tzw. „wraków”, które zwolniły miejsca parkingowe. 17 pojazdów zostało odholowanych na parking co wiąże się z kosztami dla ich właścicieli. W pozostałych 77 przypadkach rozmowy strażników miejskich z właścicielami tzw. „wraków” przyniosły efekt w postaci usunięcia ich z parkingów ogólnodostępnych.
Straż Miejska może zlecić odholowanie pojazdu, który spełnia wymogi pojazdu długotrwale nieużywanego na wniosek zarządcy drogi. Mieszkańcy, którym przeszkadzają tzw. „wraki” w pierwszej kolejności swoje uwagi powinni zgłosić do zarządcy drogi, który następnie powinien powiadomić częstochowską Straż Miejską. Na terenach spółdzielni mieszkaniowych wniosek powinna złożyć spółdzielnia.
Usuwanie pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje, że nie są używane odbywa się na podstawie art. 50a ustawy „Prawo o ruchu drogowym” połączonej z „Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane”.
Owe rozporządzenie stanowi w § 3 punkt 2 „Organ gminy lub zarządca drogi, w ramach wykonywanych zadań, zgłasza potrzebę usunięcia pojazdu z drogi podmiotowi, o którym mowa w § 2 pkt 1 (straż gminna/miejska) lub pkt 2 (Policja)”.
Straż Miejska dziękuje za wszystkie sygnały i zgłoszenia dotyczące tzw. „wraków”.