Minął rok oficjalnego funkcjonowania w Częstochowie miejskiego monitoringu. Od 9 kwietnia 2009 roku do kwietnia 2010 ujawniono prawie 4100 zdarzeń zakończonych najczęściej interwencjami Straży Miejskiej.
3858 zdarzenia zakończone najczęściej interwencją Straży Miejskiej – to bilans funkcjonowania miejskiego monitoringu w 2010 roku, który w Częstochowie oficjalnie działa od 9 kwietnia 2009 r. Wszystkie te interwencje przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa oraz spokoju i porządku publicznego.
W 94 procentach tych zdarzeń interweniowali strażnicy miejscy. Operatorzy Centrum Monitoringu Wizyjnego inicjowali 3858 działań odpowiednich służb: Straży Miejskiej (3634), Policji (80), Pogotowia Ratunkowego (90) oraz Straży Pożarnej (3).
Najwięcej zdarzeń ujawnionych przez operatorów CMW (1135) dotyczyło osób żebrzących, małoletnich, schorowanych i wymagających opieki. 969 przypadków dotyczyło osób leżących w miejscach publicznych, do których niezwłocznie wysyłane był patrole Straży Miejskiej lub wzywane załogi pogotowia ratunkowego. Operatorzy ujawnili też 330 przypadków wykroczeń w ruchu drogowym. Strażnicy miejscy interweniowali w 315 przypadkach spożywania alkoholu w miejscach publicznych. 158 przypadków dotyczyło przemocy fizycznej ujawnionej w miejscach publicznych, 102 przypadki ujawniały niszczenia mienia. Kolejne zdarzenia to zakłócanie spokoju i porządku publicznego (95), zanieczyszczania miejsc publicznych (81), sople i nawisy śnieżne (66), kradzieże mienia (60), kolizje i wypadki (57.), awarie infrastruktury (50), pożary (19), gołoledź na drodze (11), uwagi dla służb komunalnych (193) i inne (217). Wszystkie te interwencje dotyczą obaszaru dozorowanego przez miejski monitoring.
W skład Monitoringu Wizyjnego Miasta Częstochowy wchodzi 18 szybkoobrotowych kamer firmy BOSCH, transmitujących poprzez miejską sieć światłowodową obraz do Centrum Obsługi Monitoringu usytuowanego w siedzibie Straży Miejskiej przy ul. Krakowskiej. Zdalny dozór przestrzeni objętej monitoringiem wizyjnym realizowany jest przez zespół operatorów w sposób całodobowy z podziałem na 8 godzinne zmiany. W celu utrzymania wysokiego stopnia efektywności dozoru operatorzy w czasie godzin pracy dozorują obraz transmitowany z przeciętnie 6 kamer. Operatorzy naprzemiennie dozorują pracę kamer w trybie automatycznych i sterują pracą urządzeń w trybie manualnym. W organizacji pracy zespołu uwzględniono przerwy wynikające z norm BHP ograniczających do 1 godziny nieprzerwany czas pracy na stanowisku wyposażonym w monitory ekranowe
Obraz do CMW dostarczany jest z 18 kamer rozmieszczonych na ternie miasta. Najwięcej zdarzeń bo aż 480 ujawniono w polu dozoru kamery zlokalizowanej przy Al. NMP i al. Kościuszki w rejonie tzw. „kwadratów”. Al. NMP 16 – wiadukt (390), Pl. Daszyńskiego (378), Pl. Rady Europy (315), róg Katedralnej i Piłsudskiego (329), ul. Strażacka – pomnik (242), róg Klasztorna i św. Barbary (229), skrzyżowanie ul. Krakowskiej i Strażackiej (204), Pl. Biegańskiego (202), ul. Katedralna 18 (183), Piłsudskiego dworzec PKP (173), Al. NMP 73 (173), al. Wolności dworzec PKS (125), Rynek Wieluński (113), Al. Sienkiewicza (111), Pasaż Opolczyka budynek Urzędu Miasta (78), ul. Śląska budynek USC (73), ul. Śląska budynek Urzędu Miasta (40).
Zarejestrowane materiały z przebiegu zdarzeń wykorzystano 205 razy jako materiał dowodowy w prowadzonych postępowaniach w sprawach o wykroczenia lub przestępstwach przez Prokuraturę, Sądy, Policję lub Straż Miejską.
Podstawowe cele monitoringu wizyjnego Częstochowy to: ochrona bezpieczeństwa osób i mienia, ochrona porządku publicznego i pozyskiwanie materiału dowodowego.
W 2010 roku w siedzibie Straży Miejskiej zorganizowano z udziałem przedstawicieli Wydziału Kryminalnego i Sztabu Policji Komendy Miejskiej w Częstochowie jednodniowe szkolenie doskonalące dla operatorów w zakresie zwiększenia efektywności i ukierunkowania obserwacji na cele związane z prewencją kryminalną. Z uwagi na brak środków budżetowych nie realizowano innych szkoleń z udziałem podmiotów zewnętrznych .