Poniżej zamieszczamy Regulamin utrzymania czystości i porządku dla miasta Częstochowy. Regulamin obowiązuje od 22.11.2022 roku.
UCHWAŁA NR 903.LXVIII.2022 RADY MIASTA CZĘSTOCHOWY z dnia 27 października 2022 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Częstochowy
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 559, poz. 583, poz. 1005, poz. 1079, poz. 1561), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 1297, poz. 1549, poz. 1768) oraz po zaopiniowaniu przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie
Rada Miasta Częstochowy uchwala:
§ 1. Wprowadza się “Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Częstochowy” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr 494.XXXVI.2020 z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Częstochowy (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2020 r. poz. 8850), zmieniona uchwałą nr 626.XLVI.2021 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Częstochowy (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2021 r. poz. 4543).
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Częstochowa.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Załącznik do uchwały Nr 903.LXVIII.2022 Rady Miasta Częstochowy z dnia 27 października 2022 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA CZĘSTOCHOWY Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Częstochowy.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Na terenie miasta Częstochowy obowiązuje selektywne zbieranie odpadów komunalnych.
2. Odpady komunalne powstające na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy i na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy, które należy selektywnie zbierać to:
1)papier;
2)metale;
3)tworzywa sztuczne;
4)szkło;
5)odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
6)bioodpady;
7)popioły z palenisk;
8)przeterminowane leki i chemikalia;
9)zużyte baterie i akumulatory;
10)zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
11)meble i inne odpady wielkogabarytowe;
12)zużyte opony;
13)odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych;
14)odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki;
15)odpady tekstyliów i odzieży od 1.01.2025r.;
16)odpady niebezpieczne.
3. Odpady wymienione w ust. 2 pkt od 1 do 7, 11 i 13 oraz niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne odbierane są bezpośrednio z terenu nieruchomości.
4.Jednocześnie odpady wskazane w ust. 2 pkt od 1 do 6 oraz od pkt. 8 do 16 przyjmowane są w Stacjonarnym Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (SPSZOK).
5. Dodatkowo odpady wskazane w ust. 2 pkt 8, 9, 14 i 16 odbierane są przez Mobilny Punkt Zbierania Odpadów Problemowych (MPZOP).
6. Uznaje się, że na nieruchomości odpady są selektywnie zbierane jeśli w poszczególnych rodzajach pojemników znajdują się odpady wymaganej frakcji.
§ 3. 1. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy niezwłoczne, uprzątanie błota, śniegu, lodu, zbędnej roślinności, piasku i wolno leżących odpadów komunalnych, a także innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego.
2. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy zapobieganie przedostawaniu roślinności, w tym krzewów i drzew, przerastających poza granice nieruchomości oraz ograniczających swobodę ruchu na nieruchomości służącej do użytku publicznego, w tym na drodze dla pieszych i ścieżkach rowerowych, położonych bezpośrednio przy nieruchomości.
3. Obowiązek określony w § 3 ust. 1 i ust. 2 właściciel nieruchomości wykonuje w następujący sposób:
1)uprzątnięte błoto, śnieg i lód należy gromadzić przy krawędzi drogi dla pieszych z jezdnią lub w innym miejscu tak aby umożliwić swobodne poruszanie się pieszych;
2)uprzątnięte zanieczyszczenia z § 3 ust. 1 i ust. 2 należy deponować w odpowiednich pojemnikach służących do zbierania odpadów lub pozbywać się ich w sposób zgodny z określonym w przedmiotowym regulaminie;
3)usuwanie przerostów trawy, chwastów, krzewów, drzew lub ich części, ograniczających swobodę ruchu odbywa się w sposób zapewniający zachowanie wolnej przestrzeni drogi dla pieszych, ścieżki rowerowej lub drogi, to jest skrajni o wysokości minimum 2,20 m.
§ 4. 1. Warunki mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:
1)mycie pojazdów poza myjniami może odbywać się na terenie nieruchomości wyłącznie w miejscach wyznaczonych przez właściciela jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie. Powstające ścieki nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, wody lub ziemi;
2)naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą się odbywać pod warunkiem, że nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego, wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady należy gromadzić w wyznaczonych do tego celu pojemnikach lub workach.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Uwzględniając średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach oraz liczbę korzystających z pojemników lub worków, ustala się minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych:
1)na nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym:
a)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
b)pojemniki o pojemności 120 l na popioły z palenisk,
c)worki o pojemności 80 l na metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
d)worki o pojemności 80 l na szkło,
e)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na bioodpady,
f)worki o pojemności 80 l na papier,
g)worki o pojemności 1m3 dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych,
h)kontenery o pojemności 2m3 dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych,
i)worki o pojemności 1m3 dla odpadów wielkogabarytowych,
j)kontenery o pojemności 2m3 dla odpadów wielkogabarytowych.
2)na nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym:
a)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
b)pojemniki o pojemności 120 l na popioły z palenisk,
c)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
d)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na szkło,
e)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na bioodpady,
f)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na papier,
g)worki o pojemności 1m3 dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych,
h)kontenery o pojemności 2m3 dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych,
i)worki o pojemności 1m3 dla odpadów wielkogabarytowych,
j)kontenery o pojemności 2m3 dla odpadów wielkogabarytowych.
3)na nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy:
a)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
b)pojemniki o pojemności 120 l na popioły z palenisk,
c)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
d)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na szkło,
e)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na bioodpady,
f)pojemniki lub worki o pojemności 80 l na papier,
4)na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych stosuje się pojemniki (kosze uliczne), spełniające obowiązujące normy o pojemności minimum 20 litrów.
2. Dostępne pojemności i rodzaje pojemników w ramach gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi określa uchwała w sprawie stawki opłat za pojemnik na odpady o określonej pojemności.
3. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym powinny być ustawione na terenie punktu gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Zestaw pojemników do selektywnej zbiórki powinien składać się z minimum pięciu pojemników, o których mowa w § 5 ust. 1. pkt 2 lit. a oraz od c do f:
1)pojemniki oraz worki do gromadzenia odpadów komunalnych należy rozmieścić na nieruchomości w sposób umożliwiający łatwy dojazd i dostęp do nich, na wyrównanej i w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody lub błota;
2)pojemniki oraz worki powinny posiadać trwałe i widoczne oznakowanie, określające rodzaj gromadzonych odpadów, dodatkowo pojemniki powinny posiadać identyfikator nieruchomości z której pochodzą;
3)pojemniki winny być wyposażone w pokrywy uniemożliwiające wywiewanie odpadów;
4)pojemniki winny spełniać obowiązujące normy;
5)pojemniki lub worki na odpady przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów komunalnych § 2 ust. 2 pkt od 1 do 6 odpowiadają rodzajowi gromadzonych odpadów według kolorystki wskazanej w odpowiednim rozporządzeniu właściwego ministra;
6)pojemniki lub worki na odpady przeznaczone do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odpadów o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 7 odpowiadają rodzajowi gromadzonych odpadów według kolorystki wskazanej w odpowiednim rozporządzeniu właściwego ministra;
7)na przystankach komunikacji publicznej pojemnik (kosz uliczny) należy w miarę możliwości lokalizować w sąsiedztwie oznaczenia przystanku. Pojemniki (kosze uliczne) powinny uniemożliwiać wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu lub innych czynników zewnętrznych. W przypadku lokalizacji na przystanku samej tabliczki przystankowej w miejscach utrudnionych nie ma konieczności usytuowania pojemnika (kosza ulicznego) po obydwóch stronach ulicy. Pojemnik (kosz uliczny) w takim przypadku należy usytuować po jednej ze stron;
8)utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym właściciele nieruchomości realizują poprzez:
a)wrzucenie odpadów do pojemników zgodnie z ich przeznaczeniem,
b)domykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych,
c)udostępnianie pojemników do przeprowadzenia okresowych dezynfekcji pojemników, co najmniej raz w roku,
d)niedopuszczenie do przeciążenia, zalania, zalodzenia, uszkodzenia i zniszczenia pojemnika oraz wrzucania gorącego popiołu,
e)zgłoszenie konieczności wymiany lub naprawy pojemników będących w złym stanie technicznym w szczególności uniemożliwiających ich prawidłową obsługę,
f)pojemniki powinny być zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów komunalnych;
9)właściciele nieruchomości utrzymują w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsca gromadzenia odpadów poprzez:
a)gromadzenie odpadów jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach oraz pojemnikach i workach, w taki sposób aby nie dochodziło do ich zmieszania,
b)dbanie o czystość i porządek na terenie miejsc gromadzenia odpadów, w tym nie dopuszczenia do zalegania odpadów na ziemi, ręczne lub mechaniczne czyszczenie, zamiatanie i porządkowanie tych miejsc;
10)pojemniki winny być wystawione na nieruchomościach zamieszkałych na dzień odbioru odpadów zgodnie z harmonogramem od godz. 6.00, należy je umieścić w miejscu ogólnodostępnym z zachowaniem
zasad porządku publicznego. Wystawione pojemniki nie mogą powodować utrudnień w ruchu, winny być wstawione na nieruchomość w tym samym dniu po wykonaniu usługi odbioru odpadów;
11)pojemniki winny być wystawione z nieruchomości niezamieszkałych, objętych systemem, tak aby zapewnić przedsiębiorcy, który realizuje usługę odbioru i transportu odpadów komunalnych, dostęp do pojemników bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, wystawione w miejsce ogólnodostępne poza granicami nieruchomości, na dzień odbioru zgodnie z harmonogramem od godz. 6.00, lub umożliwić wjazd pojazdu przedsiębiorcy, który realizuje usługę odbioru i transportu odpadów komunalnych na teren nieruchomości. Po wykonaniu usługi odbioru odpadów pojemniki winny być wstawione na nieruchomość w tym samym dniu.
§ 6. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika, do zbierania odpadów komunalnych, wytwarzanych w okresie miesiąca dla nieruchomości, na której zamieszkuje jedna osoba na 120 litrów. W przypadku gdy na nieruchomości zamieszkuje więcej niż jedna osoba minimalna pojemność pojemnika jest iloczynem liczby mieszkańców i pojemności 60 litrów.
2. W przypadku gdy minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych wytwarzanych na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy lub na których nie zamieszkują mieszkańcy jest niewystarczająca, nieruchomość może być doposażona w dodatkowe pojemniki.
3. W przypadku, gdy właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi prowadzą kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne zwalnia się właściciela w całości z obowiązku posiadania pojemników lub worków na te odpady.
4. W przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi na których zamieszkują mieszkańcy dopuszcza się stosowanie wspólnych pojemników dla dwóch lub więcej lokali przy zachowaniu zasad określonych w § 2 ust. 1, 2, 3, 5.
5. W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy dopuszcza się stosowanie wspólnych pojemników z nieruchomością, na której zamieszkują mieszkańcy z zachowaniem obowiązujących limitów pojemnościowych.
6. Dopuszcza się stosowanie wspólnych pojemników dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy pod warunkiem zachowania limitów pojemnościowych.
7. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i na których nie zamieszkują mieszkańcy zobowiązani są do pozbywania się opadów komunalnych z terenów nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, tak aby odpady nie zalegały na posesji i były gromadzone w odpowiednich pojemnikach lub workach.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 7. 1. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz odpady komunalne selektywnie zbierane należy pozbywać się z terenu nieruchomości, poprzez przekazanie podmiotowi odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem ustalonym przez ten podmiot, w sposób zapewniający utrzymanie porządku i czystości, nie rzadziej niż:
1)raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w pozostałych miesiącach – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, bioodpady dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy z zabudową jednorodzinną oraz wielolokalową do 7 lokali włącznie;
2)trzy razy w tygodniu – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i bioodpady z zabudowy wielolokalowej powyżej 7 lokali;
3)raz w tygodniu – dla pojemników z których korzystają przyuliczne punkty gastronomiczne oraz z koszy na terenach użytku publicznego;
4)jeden raz w miesiącach: styczeń, luty, marzec, kwiecień, wrzesień, październik, listopad, grudzień, a w pozostałych miesiącach po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub drogą elektroniczną na numer telefonu lub adres e-mail podany do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty – popioły z palenisk;
5)nie mniej niż cztery razy w miesiącu w zabudowie wielolokalowej – odpady zbierane w sposób selektywny takie jak: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz raz w miesiącu w pozostałej zabudowie;
6)nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w pozostałych miesiącach dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i bioodpady;
7)co najmniej raz w miesiącu od maja do września – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne lub selektywnie zebrane dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe w pozostałych miesiącach po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub drogą elektroniczną na numer telefonu lub adres e-mail podany do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Selektywnie zebrane odpady komunalne powstające na nieruchomościach, właściciele nieruchomości zobowiązani są pozbywać się w następujący sposób:
1)przeterminowane leki należy przekazywać:
a)na bieżąco, we własnym zakresie do Stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowanego w Sobuczynie, ul. Konwaliowa 1, 42-263 Wrzosowa (w skrócie SPSZOK), lub
b)minimum raz na kwartał, w ramach odbioru tych odpadów przekazywać do Mobilnych Punktów Zbierania Odpadów Problemowych (w skrócie MPZOP) zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości.
2)chemikalia należy przekazywać:
a)na bieżąco, we własnym zakresie do SPSZOK lub innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco, lub
b)minimum raz na kwartał, do MPZOP zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości.
3)zużyte baterie i akumulator należy:
a)zwracać do punktów ich sprzedaży lub
b)minimum raz na kwartał, w ramach odbioru tych odpadów przekazywać do MPZOP zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości lub
c)na bieżąco, we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK lub do innych punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco lub
d)przekazywać w trakcie akcji ich zbierania np. przez placówki oświatowe lub inne podmioty.
4)zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać:
a)do punktów odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o lokalizacji których gmina będzie informować na bieżąco lub
b)minimum raz na kwartał, w ramach odbioru tych odpadów przekazywać do MPZOP zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości lub
c)na bieżąco, we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK.
5)meble i inne odpady wielkogabarytowe pochodzące z gospodarstw domowych należy:
a)gromadzić w pojemnikach, o których mowa § 5 ust. 1 pkt 1 lit. „i” lub „j”, zamówionych indywidualnie i przekazywać do odbioru
b)w ramach odbioru tych odpadów przekazywać do Mobilnego Punktu Zbierania Odpadów Wielkogabarytowych (w skrócie MPZOW), lub
c)na bieżąco, we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco.
6)budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych stanowiące odpady komunalne tzn. powstałe w wyniku robót samodzielnie prowadzonych przez właścicieli nieruchomości, niezawierające azbestu oraz innych materiałów niebezpiecznych należy:
a)gromadzić w pojemnikach, o których mowa § 5 ust. 1 pkt 1 lit. g, h, zamówionych indywidualnie i przekazywać do odbioru lub
b)na bieżąco, we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco.
7)zużyte opony należy na bieżąco, we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco;
8)bioodpady wytworzone przez mieszkańców należy:
a)gromadzić w pojemnikach o których mowa w § 5 ust. 1. pkt 1 lit e lub
b)na bieżąco, we własnym zakresie przekazywać do Terenowych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Zielonych (w skrócie TPSZOZ) zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości lub do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco.
9)odpady zbierane w sposób selektywny wymienione w § 2 ust. 2 pkt 1-5 można przekazywać we własnym zakresie do Terenowych Ogólnodostępnych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (w skrócie TOPSZOK), składających się z pojemników, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. c, d, f co najmniej następujących frakcji:
a)szkła,
b)papieru,
c)odpadów opakowaniowych wielomateriałowych lub tworzyw sztucznych, metalu do SPSZOK.
10)odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki należy przekazywać zabezpieczone w opakowaniach producenta:
a)w ramach zbiórki tych odpadów przekazywać do Mobilnych Punktów Zbierania Odpadów Problemowych (w skrócie MPZOP) zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości lub
b)na bieżąco, we własnym zakresie do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco.
11)komunalne bioodpady stanowiące części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy powstałe przy realizacji usług pielęgnacji zieleni, Wykonawcy tych usług zobowiązani są:
a)zagospodarować we własnym zakresie lub
b)przekazać do SPSZOK.
12)odpady niebezpieczne należy we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco;
13)odpady tekstylne i odzieży należy we własnym zakresie przekazywać do SPSZOK lub do innych tego rodzaju punktów selektywnej zbiórki, o których lokalizacji gmina będzie informować na bieżąco.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości:
a)wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe – z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi przepełnienie się zbiornika i wypływ nieczystości mogący skutkować zanieczyszczeniem powierzchni ziemi i wód podziemnych, jednak nie rzadziej niż raz na rok,
b)wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków – z częstotliwością określoną w instrukcji obsługi oczyszczalni, jednak nie rzadziej niż raz na trzy lata.
4. Kompostowanie bioodpadów właściciele nieruchomości wykonują w następujący sposób:
1)kompostowanie może być prowadzone wyłącznie w dostosowanych do tego przydomowych kompostownikach:
a)w gotowych kompostownikach ogrodowych lub
b)w drewnianych kompostownikach o budowie ażurowej, wykonanych z desek, listew lub palet drewnianych oraz metalowej siatki, cegły i kamienia, ułożonych tak, aby zapewnić dostęp powietrza do warstw kompostu;
2)kompostowanie powinno odbywać się na przepuszczalnym podłożu;
3)właściciele nieruchomości zobowiązani są zlokalizować kompostownik w granicach swojej nieruchomości, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
5. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników do liczby osób korzystających z tych pojemników, ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz częstotliwości ich odbierania.
6. Właściciele nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gastronomiczna lub handlowa w branży spożywczej, zobowiązani są do ustawienia na zewnątrz lokalu lub obiektu wystarczającej liczby pojemników na odpady i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu oraz sprzątania otoczenia lokalu ze śmieci związanych z prowadzoną działalnością handlową lub gastronomiczną.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 8. 1. Miejscem zagospodarowania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, odbieranych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta Częstochowy, są instalacje komunalne wpisane na listę prowadzoną przez Marszałka województwa zgodnie z zasadą bliskości.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 9. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:
1) zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenie starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia;
2) wyprowadzania psa na smyczy na terenach wspólnego użytku, a psa agresywnego na smyczy i w kagańcu, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
3) niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta domowe na klatkach schodowych, na skwerach i trawnikach oraz w innych miejscach służących do publicznego użytku, obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych;
4) sprawowania skutecznego dozoru nad psami i innymi zwierzętami domowymi przy jednoczesnym respektowaniu praw właścicieli obiektów;
5) pozostawienie psa bez stałego dozoru możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy jest uwiązany lub znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie należycie ogrodzonym, zabezpieczonym przed wydostaniem się psa.
2. Utrzymujący domowe zwierzęta egzotyczne w budynkach i lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są do zabezpieczenia tych zwierząt przed ich wydostaniem się z pomieszczenia.
Rozdział 7.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 10. 1. Wprowadza się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich w granicach wyznaczonych odcinkami ulic: Aleją Jana Pawła II, ul. Kiedrzyńską, ul. Obrońców Westerplatte, ul. Łódzką, ul. Okulickiego, ul. Bialską, ul. Sikorskiego, ul. Szajnowicza-Iwanowa, ul. Popiełuszki, ul. Pułaskiego, Aleją Bohaterów Monte Cassino, wzdłuż rzeki Stradomki, wzdłuż rzeki Warty, Aleją Wojska Polskiego do Alei Jana Pawła II.
§ 11. 1. Poza obszarem określonym w § 10 dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich z wyjątkiem nieruchomości:
1)w zabudowie wielorodzinnej;
2)w zabudowie jednorodzinnej, położonych na terenach zabudowy wielorodzinnej.
2. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich powinno być prowadzone w sposób niestwarzający uciążliwości dla otoczenia poprzez emisję fetorów, zapylenie i zadymienie, w sposób niepowodujący zanieczyszczenia gleby, wód powierzchniowych.
3. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych lub rekreacyjnych zobowiązany jest do niezwłocznego usuwania nieczystości pozostawionych przez zwierzęta.
Rozdział 8.
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 12. 1. Wyznacza się następujące obszary gminy podlegające obowiązkowej deratyzacji:
1)nieruchomości zabudowane budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym;
2)nieruchomości zabudowane budynkiem mieszkalnym wielolokalowym;
3)obszary, na których znajdują się obiekty użyteczności publicznej oraz obiekty handlowe, usługowe i produkcyjne z branży gastronomicznej, spożywczej i rolniczej.
2. Deratyzację należy przeprowadzać w następującym terminie:
1)dwukrotnie w ciągu roku w okresie wiosennym, marzec-kwiecień i jesiennym, wrzesień – październik;
2)dodatkowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.